ליזמים מספר מאפיינים כגון: אמונה בדרכם ובעצמם, אופטימיות, לקיחת אחריות, נחישות, יכולת להתמודד עם כישלונות, חדוות יצירה, "ראש גדול", הערכה עצמית גבוהה....
רוב המאפיינים הללו ניתנים להקניה, ולא חייבים להיוולד עימם. אם כך, מדוע שלא נספק כלים אלו לילדינו כבר מגיל צעיר, שהרי מדובר במאפיינים חיוביים, שיכולים לסייע לכל אחד להצליח, גם לתלמיד בכיתה א'.
כיום אין חינוך מקצועי ליזמות במסגרת בתי הספר היסודיים, אנו כהורים, מחפשים דרכים כדי לפתח בילדינו כישורים ויכולות שיקדמו אותם ויסייעו להם לממש את הפוטנציאל הגלום בהם.
לימוד יזמות, כבר מגיל צעיר הוא הפיתרון.
טעות לחשוב שחינוך ליזמות הוא חינוך לחומרנות; כמנחת תוכנית יזמות לילדים, נוכחתי לדעת כי חינוך ליזמות הוא הרבה מעבר לכך;
היזמות מלמדת את הילד לתכנן, להציב מטרות, לקחת אחריות, להכיר בטעויות, להיות מוכן לשנות, ולחפש אחר פתרונות לבעיות בהן הוא נתקל, זאת תוך מימוש פוטנציאל אישי, חשיבה חיובית, חשיבה עצמאית, הנעה לפעולה, יצירתיות ועוד.
כדי שילד יוכל להצליח בכל תחום שהוא, (ואגב, זה נכון גם למבוגרים שבינינו) דרושה לו הערכה עצמית גבוהה, אמונה ביכולותיו, והאומץ להעז.
דר' מירי ימיני ונועם וקסר קוראים במאמרם "מחנכים ליזמות" שפורסם בעיתון גלובס, לשילוב מיידי של תוכנית לימודי יזמות כחלק אינטגראלי מהלימודים לתואר ראשון, ואני קוראת לעשות זאת כבר מכיתה א'.
להלן כמה דוגמאות לשילוב חינוך ליזמות כבר בגיל צעיר:
לימוד השיר "החגיגה נגמרת" של נעמי שמר וניהול שיחה על משמעות מילות השיר בדגש על "לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב".
הדגמה באמצעות הבובה "נחום תקום" - נופלים, אבל קמים - ומה המשמעות מבחינתנו.
בכיתות גבוהות יותר, אפשר לשלב סיפוריהם של אנשים שעברו חוויה קשה וכיצד הם החליטו ופעלו כדי לשפר את מצבם. לדוגמא: סיפורו של אביחי שלי, נער חרש ועיוור אשר הציב לעצמו מטרה, והשיגה: להיות חתן פרס התנ"ך העולמי.
מעבר לזאת, שילוב הדרכה להורים בתהליך חינוך הילדים ליזמות, חיוני גם הוא. שכן, להורים ישנו תפקיד חשוב בתהליך, בין היתר בטיפוח הערכה עצמית גבוהה בילדם.
מאת גלית זמלר, יזמת, יועצת ומלווה עסקית, מפתחת תוכנית יזמות לילדים בעלת M.B.A במינהל עסקים, B.A במדעי החברה http://www.galitzamler.com/